Introductie
Wil jij de CAPA-methodologie toepassen in de praktijk? Na deze training weet je hoe je (potentiële) kwaliteitsproblemen gestructureerd kunt analyseren en vervolgens correctieve & preventieve maatregelen kunt treffen. Je krijgt de basistechnieken van CAPA onder knie en kun identificeren waar CAPA op toegepast kan worden.
Doelgroep
Managementleden, leidinggevenden en medewerkers die (in)direct betrokken zijn bij het opzetten van een deviatie/CAPA systeem en/of een belangrijke rol spelen in de uitvoering van het deviatie/CAPA proces.
Opzet
Deviatiemanagement & Capa is een praktische training op hbo niveau. Tijdens de training behandelen we de CAPA methodologie en de basistechnieken van CAPA. Ook leer je identificeren waar CAPA kan worden toegepast, hoe je een afwijking herkent en analyseert, en hoe je zoekt naar de oorzaak en maatregelen formuleert die getroffen moeten worden. Tot slot leer je hoe je alles op de juiste wijze documenteert.
Programma
Introductie deviatiemanagement & CAPA
- Wat is het doel van een Deviatie en CAPA-systeem?
- Wat zegt de regelgeving?
Het proces van deviatie- en CAPA-afhandeling
- Welke stappen kent het proces?
- Hoe ziet het systeem eruit?
Identificatie van een deviatie
- Welke soorten afwijkingen onderscheiden we?
Vastleggen van een deviatie
- Welke informatie moeten we verzamelen?
- Hoe classificeren we een deviatie?
Root Cause Analyse
- Oorzaakanalyseinstrumenten, 5x waarom, visgraatdiagram, pareto-diagrammen, human error - casestudie deel 1
Impact analyse
- Risico inschatting - casestudie deel 2
Opstellen CAPA-plan
- Correctieve acties, Preventieve acties - casestudie deel 3
Continu verbeteren
- CAPA effectiveness, product Quality Review, KPI’s, Management review, prioriteitstelling op basis van risico analyse